سایت جدید مدرسه اسماعیلیه

                                با سلام خدمت تمامی دوستان

                  برای بازدید از سایت جدید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

              مدرسه دینی اسماعیلیه قشم ـ گیاهدان   

                       http://esmaeelyeh.net

دعای هنگام غم و اندوه

اللهم أنا عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ ابْنُ أَمَتِكَ ناصِيَتِي بِيَدِكَ ماضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ

 أسألُكَ اللهم بِكُلّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أوْ أنْزَلْتَهُ فِي كِتابِكَ أوْ عَلَّمْتَه أحَداً

مِنْ خَلْقِكَ أوِ اسْتَأثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الغَيْبِ عِنْدَكَ أنْ تَجْعَلَ القُرآنَ نُورَ صَدْرِي وَرَبِيعَ

قَلْبِي وَجلاءَ حُزْنِي وَذَهَابَ هَمّي

بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور نمایندگان مدرسه اسماعیلیه

اين کنفرانس با موضوع "امت اسلامي؛ از تنوع مذهبي تا فرقه گرايي" با حضور مقامات ايراني و ديگرشخصيت هاي برجسته جهان اسلام از 11 تا 13 اسفند برگزار شد.

ادامه نوشته

اسامي قبول شدگان آزمون سطح 2

با لطف و عنايت خداوند متعال و بر اساس مصوبات شوراي برنامه­ريزي مدارس علوم ديني اهل­سنت مورخ 4/12/1388 نتايج اوليه آزمون سطح دو روحانيون اهل­سنت به شرح ذيل اعلام مي­گردد:

ادامه نوشته

برگزاری مراسم مولود خوانی در مدرسه دینی اسماعیلیه به مناسبت ولادت پیامبر

این مراسم با حضور طلاب و مدرسین مدرسه دینی اسماعیلیه و همچنین تنی چند از بزرگان گیاهدان در محل مجلس شیخان به همت شیخ محمد راشد تشیخ برگزار گردید .

 

برای مشاهده عکسهای این مراسم به ادامه مطلب مراجعه نمایید:
ادامه نوشته

آیا می خواهید خانه ای در بهشت داشته باشید

نوشته: شیخ احمد رزوق

ترجمه : محمد تشیخ مدرس مدرسه اسماعیلیه


عن أبي هريرة قال: ( قلنا الجنة ما بناؤها ؟ قال لبنة من ذهب ولبنة من فضة وملاطها المسك الأذفر وحصباؤها اللؤلؤ والياقوت وتربتها الزعفران من يدخلها ينعم ولا يبأس ويخلد ولا يموت ولا يبلى ثيابهم ولا يفنى شبابهم ). صحيح المشكاة

ابی هریره رضی الله عنه گفت از رسول خدا صلی الله علیه و سلم سوال کردیم که بنای بهشت از چیست؟ فرمود : خشتی از طلا و خشتی از نقره و ملاط آن مشک خوشبو است و سنگریزه های آن مروارید و یاقوت است و خاک آن از زعفران، کسی که وارد بهشت شد همیشه در نعمت و جاودان خواهد بود و هرگز پیر و فرسوده نمی شود و نمی میرد و لباسهای بهشتیان کهنه نمی شود و جوانی آنها از بین نمی رود.

وقال أبو سعيد الخدري (إن الله عز وجل أحاط حائط الجنة لبنة من ذهب ولبنة من فضة ثم شقق فيها الأنهار وغرس فيها الأشجار فلما نظرت الملائكة إلى حسنها قالت طوبى لك منازل الملوك ) أنظر صحيح الترغيب والترهيب

ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمود: خداوند عزوجل دیوار خانه های بهشت را خشتی از طلا و خشتی از نقره بنا کرد سپس رودها را در آن جاری ساخت و درختان را در آن رویاند. پس هنگامی که فرشتگان زیبایی بهشت را دیدند گفتند خوشا به سعادت کسانی که وارد این بهشت می شوند که خانه های پادشاهانه دارند. 

اینها بعضی از اوصاف قصرها و خانه های بهشتی بود که در این دو روایت به آن اشاره شد اگر می خواهید یکی یا بیشتر از این قصرهای بهشتی نصیب شما شود به روایات زیر خوب توجه کنید :

ادامه نوشته

نعت پیامبر اکرم

اشعار برگزیده از دیوان ملا اسماعیل گیاهدانی

گردآوری و ویرایش: سید هاشم دریانورد

محمد پادشاه جنّ و انسی                         که باشد تخت گاهش عرش وکرسی
محمد سید و سادات و سرور                      محمد آن سپه سالار محشر
چه نام است این که نامش را بخوانم                بود شیرین تر از شهد بر زبانم
قلم چون نقش نامش کرد حاصل                   صفایش سکه زد بر دفتر دل


ادامه نوشته

زندگینامه ، شرح حال ، تألیفات ومصنفات علماء وبزرگان

 
غزالی
ابن کثیر
ابن هشام
ابن قیم
امام مالک ماوردی
ابوحنیفه
شوکانی
طبری
ابن حجر
نووی
امام احمد بخاری
شافعی

مشاهیر اهل سنت ایران


 
Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic

  دکتر احمد سیاد         شیخ محمد فقیهی         شیخ علی دهواری 

شیخ عبدالرحمن خالدی سلطان العلماء             استاد محمد ربیعی

منظره های زیبا و دیدنی از گیاهدان

برای مشاهده این عکسها و مناظر طبیعی و بکر جزیره قشم و روستای گیاهدان به ادامه مطلب سری بزنید

نگاه کردنش ضرر نداره  

ادامه نوشته

حَجَّة الوداع

انگیزه‌ی این سفر کار دعوت و ابلاغ رسالت به پایان رسیده بود، و جامعه‌ای نوین بر پایه‌ی اثبات اُلوهیت خدای یکتای بی‌همتا و نفی اُلوهیت دیگر خدایان تأسیس شده بود، و مبانی نبوت حضرت ختمی مرتبت و رسالت خاتم‌النبیین استوار گردیده بود، و گویی هاتفی از درون قلب رسول‌خدا -صلى الله علیه وسلم- ایشان را ندا درمی‌داد و یادآوری میکرد که دوران اقامت آنحضرت در عالَم دنیا نزدیک است به پایان برسد؛

ادامه نوشته

اطلاعیه

مژده                                                                            مژده

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید شمسی به اطلاع کلیه دوستان وکاربران عزیز می رساند از سال جدید وبلاگ مدرسه اسماعیلیه تبدیل به سایت می شود .

آدرس جدید سایت متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

                                                             با تشکر

                                             مدیریت وبلاگ مدرسه اسماعیلیه  

پرهیز از فتنه های دنیایی

عن أبي سعيد الخدري - رضي الله عنه - ، عن النَّبيّ - صلى الله عليه وسلم - ، قَالَ : (( إنَّ الدُّنْيَا حُلْوَةٌ خَضِرةٌ ، وإنَّ اللهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيهَا فَيَنْظُرَ كَيفَ تَعْمَلُونَ ، فَاتَّقُوا الدُّنْيَا وَاتَّقُوا النِّسَاء ؛ فإنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إسرائيلَ كَانَتْ في النِّسَاءِ )) رواه مسلم .  

از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: حقا که دنیا شیرین و سرسبز است و حقا که خدا شما را بعنوان جانشین در زمین قرار داده است و می نگرد که چه انجام می دهید. پس از دنیا و از زنان بپرهیزید چرا که اولین فتنه بنی اسرائیل در زنان بود. 

تاريخچه حجاب در اسلام

برخى نويسندگان چنين اظهار نظر كرده اند كه پوشش اسلامى نتيجه تعامل فرهنگى بين اعراب و ايرانيان و روميان است و در نتيجه، اسلام نسبت به چگونگى حضور زن در برابر نامحرم قانونى خاص ندارد و آن چه امروز به صورت دستورى شرعى در آمده، مستندى شرعى ندارد. اين مقاله به تحقيق درباره صحت و سقم اين نظر مى پردازد.

ادامه نوشته

ابوعلی سینا

ابن سينا به نام حسين پسر عبدالله در سال ۳۷۰ هجري قمري متولد شد و در سال ۴۲۸ هجري قمري درگذشت. نام او را به تفاريق ابن سينا، ابوعلي سينا و پور سينا گفته‌اند. در برخي منابع نام کامل او با ذکر القاب چنين آمده: حجة‌الحق، شرف‌الملک، شيخ الرئيس، ....

ادامه نوشته

آخرین رمضان زندگی

بسیار اتفاق می افتد که روزهای نخستین ماه رمضان را به راحتی ضایع می کنیم زیرا خود را برای استقبال از این ماه آماده نکرده ایم برای همین ارزش واقعی روزه و تلاوت قرآن و خشوع در نماز را در نمی یابیم. 
این لحظات بسیار ارزشمند است و بر علماء و دعوتگران واجب است در ماه شعبان برنامه های ویژه ای برای تقویت اراده ها و فعال کردن و به تحرک واداشتن انسانهای کسل و پژمرده داشته باشند برنامه هایی نظیر بسیار روزه گرفتن و قرائت قرآن و قیام شب، اگر خود را به این مسائل عادت دهیم رمضان را از دست نخواهیم داد و شکی نیست که این مهم امری نیکو و پسندیده بشمار می آید بدون شک بازیکنی که قبل از شروع بازی خود را گرم نکند و بدون نرمش وارد میدان شود نمی تواند بخوبی بازی کند.... و نیز چنین است حال مسلمانی که با آمدن رمضان غافلگیر می شود و نمی تواند از وقت خویش استفاده های لازم را ببرد.

ادامه نوشته

مصوبه هیأت فتوا در رابطه با سرفطره و فدیه روزه

الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه؛ أما بعد:

هیأت فتوا در جلسه­­ی مورخه­ی 10/5/88 در رابطه با مقدار سرفطره و کفاره روزه در

رمضان 1430 موافق با سال 1388 خورشیدی، موارد زیر را به تصویب رساند:

سرفطر برای اغنیاء به إزای هر نفر 7000 ( هفت هزار ) تومان و مقدار سرفطر

برای غیر اغنیاء، از قوت یا قیمت آن به اختیار و توان هر فرد می­باشد.

فدیه روزه به ازای هر روز 1750 ( یک هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان می­باشد.

تذکر: غنی به کسی گفته میشود که حد نصاب زکات ( یعنی حدود 000،500،2 تومان ) یا معادل آن، ذخیره داشته باشد.

                          رئیس هیئت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب

                                                  سید احمد یگانه قلاتی

روزه و رمضان در آئينه شعر فارسى  

مبارك باد آمد ماه روزه

رهت‏ خوش باد، اي همراه روزه

شدم بر بام تا مه را ببينم

كه بودم من به جان دلخواه روزه

نظر كردم كلاه از سر بيفتاد

سرم را مست كرد آن شاه روزه
ادامه نوشته

زکات فطر

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: فرض رسول الله صلى الله عليه و سلم زكاة الفطر صاعا من تمر أو صاعا من شعير على العبد والحر والذكر والأنثى والصغير والكبير من المسلمين وأمر بها أن تؤدى قبل خروج الناس إلى الصلاة            صحیح بخاری

از عبدالله بن عمر روایت است که گفت: رسول خدا صلى الله عليه و سلم زکات فطر را یک صاع از خرما یا یک صاع از جو بر برده و آزاد و مرد و زن و کوچک و بزرگ مسلمانان فرض کرد و دستور داد که قبل از خروج مردم برای نماز اداء شود.

محبوبیت بنده نزد معبود

عن أنس - رضي الله عنه - ، عن النَّبيّ - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربّه - عز وجل - ، قَالَ :(( إِذَا تَقَربَ العَبْدُ إلَيَّ شِبْراً تَقَربْتُ إِلَيْه ذِرَاعاً ، وَإِذَا تَقَرَّبَ إلَيَّ ذِرَاعاً تَقَربْتُ مِنهُ بَاعاً ، وِإذَا أتَانِي يَمشي أتَيْتُهُ هَرْوَلَةً )) رواه البخاري .

از انس رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم در آنچه که از پروردگارش روایت می کرد فرمود: هنگامی که بنده یک وجب به من نزدیک شود من یک گز به او نزدیک می شوم و هنگامی که یک گز به من نزدیک شود من به اندازه دو دست باز به او نزدیک می شوم و هنگامی که روان روان به طرف من بیاید من دوان دوان به طرف او می آیم.

همایش وحدت و بصیرت در بندرعباس برگزار شد  

همایش وحدت و بصیرت به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان، بسیج طلاب استان و سپاه امام سجاد(ع) در سالن شرکت گاز بندرعباس برگزار شد.

ادامه نوشته

شخص پیر در گناه کردن معذور نیست

                           

عن أبي هريرةَ - رضي الله عنه - ، عن النَّبيّ - صلى الله عليه وسلم - ، قَالَ : (( أعْذَرَ الله إِلَى امْرِئٍ أَخَّرَ أجَلَهُ حَتَّى بَلَغَ سِتِّينَ سَنَةً )) رواه البخاري .

از ابی هریره رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند برای کسی که اجلش را به تاخیر انداخته تا اینکه به شصت سالگی رسیده جای هیچ عذری باقی نگذاشته است.

لا اله الا الله

سلامتی و فراغت دو نعمت فراموش شده

                           

عن ابن عباس رضي الله عنهما ، قَالَ : قَالَ رَسُول الله - صلى الله عليه وسلم - : (( نِعْمَتَانِ مَغبونٌ فيهما كَثيرٌ مِنَ النَّاسِ : الصِّحَّةُ ، وَالفَرَاغُ )) رواه البخاري.

از عبدالله بن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: دو نعمتند که بیشتر مردم در آنها ضرر می کنند سلامتی و فراغت.

 

تنها همراه انسان در قبر عمل اوست

عن أنس - رضي الله عنه - ، عن رَسُول الله - صلى الله عليه وسلم - ، قَالَ : (( يَتْبَعُ المَيتَ ثَلاَثَةٌ : أهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَملُهُ ، فَيَرجِعُ اثنَانِ وَيَبْقَى وَاحِدٌ : يَرجِعُ أهْلُهُ وَمَالُهُ ، وَيَبقَى عَملُهُ )) مُتَّفَقٌ عَلَيهِ .

از انس رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: سه چیز با مرده همراهی می کنند که دو تا باز می گردند و یکی با مرده باقی می مامند: خانواده و مالش باز می گرددو عملش با او باقی می ماند.

برگزاری مراسم بزرگداشت هفته وحدت در بندرعباس

مراسم هفته وحدت و تولد پیامبر گرامی اسلام(ص) همرا ه با مولودی خوانی در مسجد جامع اهل سنت بندرعباس برگزار شد. در این مراسم که با حضور نماینده ولی فقیه حضرت آیت الله نعیم آبادی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار، حجت الاسلام والمسلمین محمد مریدی قائم مقام نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان و جمعی از علمای اهل سنت و شیعه برگزار شد، سخنرانان بر وحدت امت اسلامی تاکید کردند.

 

ادامه نوشته

سید الاستغفار

اللَّهُمَّ أنْتَ رَبّي لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَنِي وأنا عَبْدُكَ وأنا على عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ ما اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرّ مَا صَنَعْتُ أبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عليَّ وأبُوءُ بِذَنْبي فاغْفِرْ لي فإنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أنْتَ.

خدایا تو پروردگار من هستی هیچ معبودی جز تو نیست مرا آفریدی ومن بنده تو هستم ومن تا جایی که توانایی داشته باشم بر عهد و پیمان تو هستم از بدی هر آنچه که انجام داده ام به تو پناه می برم به نعمتت بر خودم اعتراف می کنم و بر گناهم هم اعتراف می نمایم پس مرا بیامرز چرا که جز تو آمرزنده ای برای گناهان وجود ندارد.

توهم "ملت یهودی"

رژیم صهیونیستی برای توجیه موجودیت خود و مشروع جلوه دادن سیاست ها و غصب سرزمین فلسطین و طرد ساکنان فلسطینی این سرزمین از آن، تلاش کرده است تا قرائت ویژه ای از تاریخ را به جهان ارائه دهد که بر اساس مجموعه ای از اسطوره ها و داستان ها بنا نهاده شده است.

ادامه نوشته

برنامه هفتگی کلاسهای مدرسه علوم دینی اسماعیلیه سال تحصیلی 89-88

نکات قابل توجه طلاب:

ـ هر کدام از طلاب براساس تعهدنامه انضباطی مدرسه علوم دینی موظفند طبق تقویم سال تحصیلی در کلاسها شرکت نمایند و هر گونه غیبت و عدم حضور در کلاسها و امتحانات باید با هماهنگی مدیریت مدرسه صورت گیرد.

ـ غیبت غيرموجه بیش از سه جلسه در یک درس باعث عدم برگزاری امتحان آن درس برای طلبه می گرددو نمره صفر برایش منظور می شود.

ـ هر پنج جلسه تأخیر بیش از ده دقیقه ، یک جلسه غیبت محسوب خواهد شد.

ـ تشخیص موجه بودن غیبت در جلسات درسی و امتحان هر درس ، بر عهده ی مدیریت مدرسه است.

برای مشاهده برنامه هفتگی به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه نوشته

در هنگام فتنه تشخیص مومن از کافر دشوار می شود

عن أبي هريرة - رضي الله عنه - : أن رَسُول الله - صلى الله عليه وسلم - ، قَالَ : (( بَادِرُوا بِالأعْمَال فتناً كقطَعِ اللَّيْلِ المُظْلِمِ ، يُصْبحُ الرَّجُلُ مُؤْمِناً وَيُمْسِي كَافِراً ، وَيُمْسِي مُؤمِناً ويُصبحُ كَافِراً ، يَبيعُ دِينَهُ بعَرَضٍ مِنَ الدُّنيا )) رواه مسلم .

از ابی هریره رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: به انجام اعمال صالح مبادرت بورزید قبل از اینکه فتنه هایی همانند تکه های شب تاریک بیاید شخص بر اثر این فتنه ها صبح مومن است و شب کافر می شود وبرعکس شب مومن است و صبح کافر می شود چرا که دین خود را به اندک متاعی از دنیا می فروشد.